Sunday, September 25, 2022
Homeঅর্থনীতিThirty Bankers of Khulna received training on Sustainable Finance

Thirty Bankers of Khulna received training on Sustainable Finance

Thirty Bankers of Khulna received training on Sustainable Financing 

 

Dhaka 28 June 2022 :

 

A training on ‘Sustainable Finance for Sustainability: Challenges and Opportunities’, organized by Bangladesh Bank and Improved Coordination of International Climate Finance (ICICF) project was held in Khulna recently. Thirty officials from the commercial bank branches in Khulna and Bangladesh Bank Khulna office participated in the event.

 

The ICICF project is implemented by GIZ Bangladesh on behalf of the German Federal Ministry for Economic Cooperation and Development.

 

The project has been working closely with the Government of Bangladesh to help the country mobilise climate finance from the international and national level. With an objective of supporting the financial sector in implementing the sustainable finance policy circulated by the central bank, the project has been working with the Sustainable Finance Department of Bangladesh Bank. As a part of this initiative, this workshop was arranged to enhance capacities of the divisional-level bankers.

 

Dr. Firdaus Ara Hussain, Principal Advisor, ICICF Project, emphasised the importance of strengthening capacities of relevant stakeholders for accessing international climate finance sources to ensure sustainable development initiatives of the country during her welcome remarks.

 

Sessions on topics related to sustainable financing, refinancing schemes, monitoring and reporting procedures were conducted by Mr. Khondkar Morshed Millat, Director of Sustainable Finance Department and Dr. Shah Md. Ahsan Habib of Bangladesh Institute of Bank Management (BIBM).

 

Executive Director of Bangladesh Bank Khulna Office, Mr. S M Hasan Reza distributed certificates among the participants after the training. In his closing speech Mr. Reza emphasized the need of capacity strengthening support for the local bankers on sustainable financing. He thanked the participants and the organisers of the programme and requested GIZ to continue supporting this kind of initiatives in the local level for ensuring sustainable development.

 

An awareness building programme on the same topic targeted towards the local business community was arranged also. The speakers threw light on different pertinent issues related to the benefits of environment-friendly investment & policy-driven sustainable finance opportunities for investors. There was also an open discussion session where the participants discussed the challenges and scopes of sustainable investment in the local context.

 

 

জলবায়ু পরিবর্তনের প্রভাব মোকাবেলা

টেকসই অর্থায়ন বিষয়ক প্রশিক্ষণ নিলেন খুলনার ৩০ ব্যাংক কর্মকর্তা

 

ঢাকা ২৮ জুন ২০২২:

 

খুলনায় অবস্থিত বিভিন্ন বাণিজ্যিক ব্যাংক ও বাংলাদেশ ব্যাংক অফিসের ৩০ জন কর্মকর্তাকে টেকসই অর্থায়ন বিষয়ক প্রশিক্ষণ দেওয়া হয়েছে। সম্প্রতি জিআইজেড এর ইম্প্রুভড কোঅর্ডিনেশন অব ইন্টারন্যাশনাল ক্লাইমেট ফাইন্যান্স (আইসিআইসিএফ) প্রকল্প ও বাংলাদেশ ব্যাংক যৌথভাবে এই প্রশিক্ষণের আয়োজন করে।

জলবায়ু পরিবর্তনের প্রভাব মোকাবেলায় বাংলাদেশ যাতে বিভিন্ন আন্তর্জাতিক ও আভ্যন্তরীন উৎস হতে জলবায়ু তহবিল সংগ্রহ করতে পারে সেই লক্ষ্যে আইসিআইসিএফ প্রকল্পটি বাংলাদেশ সরকারের সাথে নিবিড়ভাবে কাজ করছে। কেন্দ্রীয় ব্যাংকের নির্দেশনা মেনে দেশের ব্যাংকিং খাতে সাসটেইনেবল ফাইন্যান্স পলিসি বাস্তবায়নে বাংলাদেশ ব্যাংকের সাস্টেইনেবল ফাইন্যান্স ডিপার্টমেন্টকে সহায়তা করা এই প্রকল্পের অন্যতম উদ্দেশ্য। এই উদ্যোগের অংশ হিসেবে বিভাগীয় পর্যায়ের ব্যাংকারদের এবিষয়ক সক্ষমতা বাড়াতে এই কর্মশালার আয়োজন করা হয়।

জিআইজেড’র প্রিন্সিপাল অ্যাডভাইজার ড. ফেরদৌস আরা হোসেন তার স্বাগত বক্তব্যে দেশের টেকসই উন্নয়ন উদ্যোগগুলোর সফল বাস্তবায়ন নিশ্চিত করতে আন্তর্জাতিক জলবায়ু অর্থায়ন লাভের জন্য প্রাসঙ্গিক স্টেকহোল্ডারদের সক্ষমতা বৃদ্ধির গুরুত্বের ওপর বিশেষভাবে জোর দেন।

টেকসই অর্থায়ন, পুনঃঅর্থায়ন স্কিম, মনিটরিং ও রিপোর্টিং পদ্ধতি সম্পর্কিত বিষয়ের ওপর সেশন পরিচালনা করেন সাস্টেইনেবল ফাইন্যান্স বিভাগের পরিচালক খন্দকার মোর্শেদ মিল্লাত ও বাংলাদেশ ইনস্টিটিউট অব ব্যাংক ম্যানেজমেন্ট (বিআইবিএম) এর অধ্যাপক ড. শাহ মো. আহসান হাবীব।

প্রশিক্ষণ শেষে অনুষ্ঠানের প্রধান অতিথি, বাংলাদেশ ব্যাংক খুলনা অফিসের নির্বাহী পরিচালক জনাব এস এম হাসান রেজা অংশগ্রহণকারীদের সার্টিফিকেট প্রদান করেন। তিনি তার সমাপনী বক্তব্যে স্থানীয় পর্যায়ের ব্যাংক কর্মকর্তাদের গ্রিন ব্যাংকিং এবং সাসটেইনেবল ফাইন্যান্সিং বিষয়ক সক্ষমতা বৃদ্ধির গুরুত্ব সম্পর্কে আলোকপাত করেন। তিনি অনুষ্ঠানের আয়োজকবৃন্দকে ধন্যবাদ জ্ঞাপন করে এই ধরণের আয়োজন ভবিষ্যতে আরোও করার জন্য অনুরোধ জানান।

ব্যাংকারদের প্রশিক্ষণের পাশাপাশি খুলনার স্থানীয় ব্যবসায়ী সম্প্রদায়ের জন্য একই বিষয়ে একটি সচেতনতামূলক কর্মসূচির আয়োজন করা হয়। অনুষ্ঠানের বক্তারা বিনিয়োগকারীদের জন্য পরিবেশ-বান্ধব বিনিয়োগের সুফল এবং এধরণের বিনিয়োগ উৎসাহিত করতে প্রচলিত বিভিন্ন পুনঃঅর্থয়ান সুবিধার উপর আলোকপাত করেন। এরপর অনুষ্ঠানের অংশগ্রহণকারীরা স্থানীয় প্রেক্ষাপটে টেকসই বিনিয়োগের চ্যালেঞ্জ ও সুযোগ নিয়ে আলোচনা করেন।

RELATED ARTICLES

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular