Spread the love

Dhaka Russian House observed 64th launch anniversary of the “Sputnik-1”

 

 

Dhaka October 11 2021: 

 

The Russian House in Dhaka organized a weeklong program ‘Russian Space’ dedicated to the 64th anniversary of the launch of the first artificial Earth satellite “Sputnik-1”.

Everyone could get acquainted with the photos exhibition entitled «The history of space activities in Russia», as well as take part in the quiz competition. On the last day was held a scientific and practical seminar attended by schoolchildren and students from local educational institutions.

At the closing ceremony Deputy Registrar of Jahangirnagar University Mohammad Abul Kalam Azad made a speech, noting the importance of such events for the study of space science and astronomy. In return the director of the Russian House in Dhaka suggested this kind of educational meetings could help Bengali youth choose their future profession and become the first step towards higher education in Russia.

 

 

“স্পুতনিক -১” উৎক্ষেপণের ৬৪তম বার্ষিকী উপলক্ষে “রাশিয়ান স্পেস” অনুষ্ঠানের আয়োজন ঢাকার রাশিয়ান হাউসের

 

ঢাকা ১১ অক্টোবর ২০২১ :

 

ঢাকার রাশিয়ান হাউস পৃথিবীর প্রথম কৃত্রিম উপগ্রহ “স্পুতনিক -১” উৎক্ষেপণের ৬৪তম বার্ষিকী উপলক্ষে এক সপ্তাহব্যাপী “রাশিয়ান স্পেস” অনুষ্ঠানের আয়োজন করে।

প্রত্যেকে “রাশিয়ায় মহাকাশ কার্যক্রমের ইতিহাস” শিরোনামের ফটোগুলির প্রদর্শনীর সাথে পরিচিত হয়, পাশাপাশি কুইজ প্রতিযোগিতায় অংশ নেয়। সমাপনী  দিনে একটি বিজ্ঞানভিত্তিক ও ব্যবহারিক সেমিনার অনুষ্ঠিত হয় যেখানে স্কুল ছাত্র-ছাত্রী এবং স্থানীয় শিক্ষা প্রতিষ্ঠানের শিক্ষার্থীরা অংশগ্রহণ করে।

সমাপনী অনুষ্ঠানে জাহাঙ্গীরনগর বিশ্ববিদ্যালয়ের ডেপুটি রেজিস্ট্রার মোহাম্মদ আবুল কালাম আজাদ মহাকাশ বিজ্ঞান ও জ্যোতির্বিজ্ঞান অধ্যয়নের জন্য এ ধরনের অনুষ্ঠানের গুরুত্ব উল্লেখ করে বক্তব্য প্রদান করেন।

ঢাকার রাশিয়ান হাউসের পরিচালক পরামর্শ দিয়ে বলেন যে, এই ধরনের শিক্ষাগত সেমিনার বাঙালি যুবকদের তাদের ভবিষ্যতের পেশা বেছে নিতে এবং রাশিয়ায় উচ্চ শিক্ষার দিকে প্রথম পদক্ষেপ গ্রহণের সাহায্য করতে পারে।